Vasten tijdens het reizen beter of niet?? Een onderwerp waar nog vaak over gediscussieerd wordt onderling, en waarbij beide partijen elkaar aanvallen. Dus wanneer iemand op reis is en zijn vasten verbreekt dan wordt hij daarop berispend aangesproken en zo ook andersom. Lees hier wat de grote hadieth geleerden uit Mekka ash-Shaykh ‘Ali ibn Aadam al-Ithiyoebie (de Ethiopiër) erover te vertellen heeft in zijn uitleg van Soenan an-Nasaa`ie
De grote Moehaddith uit Mekka ash-Shaykh ‘Ali ibn Aadam al-Ithiyoebie in zijn uitleg van Soenan an-Nasaa`ie, na een aantal pagina’s aan bewijsvoeringen en het uiteenzetten van de verschillende argumenten en uitspraken van geleerden, zei het volgende als conclusie over deze zaak:
“Wat bij mij het sterkste is (qua opinie) in deze kwestie is de uitspraak van degene die zegt : Datgene wat aysar (het makkelijkste) is voor de reiziger van het vasten of het verbreken van het vasten, dát is het beste.
Zoals voor is gegaan van ‘Oemar ibn ‘Abd il-‘Aziez, en ibn Mundhir – rahimahoemaa Allaahoe ta’aala. Want Allaahoe Ta’aala heeft het vasten verbreken voorgeschreven voor de ziekte en voor de reis, met Zijn uitspraak :
وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ
“en wie ziek is of op reis is, moet het zelfde aantal dagen inhalen op andere dagen”
En vervolgens liet Hij het opvolgen met Zijn Woorden :
يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ
“Allaah wenst voor jullie het gemakkelijke en Hij wenst niet voor jullie het ongemak”
Als een verduidelijking van de wijsheid achter het voorschrijven van het verbreken van het vasten voor de twee genoemde zaken (dus ziekte en reizen).
En dus alles wat gemakkelijker is voor de belastte persoon (kullu maa kaana aysar ‘alaa l-moekallaf), dan is dát waar de bedoeling van de Wetgever op van toepassing is. En het kan zo zijn dat voor wie het vasten gemakkelijker is dan het verbreken in de situatie van het reizen, en het is ongemakkelijk voor hem om zijn behoeften voort te zetten erna (dus na het verbreken van het vasten), dan is het vasten beter voor hem. En voor wie het vasten ongemakkelijker is, dan is het vasten verbreken voor hem beter.
En zo ook voor degene bij wie het zwaar weegt op zijn hart om ar-Roekhsah (ontheffing van een verplichting) te accepteren*, dan is het verbreken van het vasten beter voor hem.
Wa Allaahoe A’lam.”
[*] : Dit zegt de Shaykh omdat er eerder in het boek hierover gesproken werd, namelijk dat Allaah geeft bepaalde Roekhas (ontheffingen van verplichtingen) om het makkelijk te maken voor Zijn dienaren. En degenen die deze Roekhas niet accepteren zij kunnen vallen in ghoeloeww (extremisme), en in vervreemding van de Soennah. En deze geleerden zeggen: “Wie zich vervreemdt van ar-Roekhas, die is zoals degene die zich vervreemdt van de Soennah. En de Profeet – sallallaahoe ‘alayhie wa sallam zei: “Wie zich vervreemdt van mijn Soennah is niet van mij”
Mooi profijt!
Baraka Allaahoe fiekoem