Vraag: ‘ik heb gelezen over het verschil van mening tussen de geleerden over de plaats van het intellect (verstand), of dit nu in het hart is of het brein, maar wij zien in de Qoer’aan en de Hadieth dat het hart wordt beschreven als de plaats van het intellect
Het transplanteren van een hart van een ongelovige naar een moslim heeft geen effect op het geloof
Vraag: ‘Assalaamoe ‘alaykoem, ik heb gelezen over het verschil van mening tussen de geleerden over de plaats van het intellect (verstand), of dit nu in het hart is of het brein, maar wij zien in de Qoer’aan en de Hadieth dat het hart wordt beschreven als de plaats van het intellect (zoals de hadieth) :
“Voorzeker, er is een stukje vlees in het lichaam, als het goed wordt dan wordt het gehele lichaam goed, en als het verpest wordt dan wordt het gehele lichaam verpest, voorzeker het is het hart”
Deze uitspraak van de Profeet sallallahoe ‘alayhie wa sallam, zoals wij van mening zijn, kunnen niet (zomaar) metaforisch (figuurlijk/symbolisch) genomen worden aangezien de term vlees is gebruikt. Hoe kunnen wij deze kwestie begrijpen aangezien iemands hart vervangen kan worden door een kunsthart. En een tweede punt is, wat gebeurt er met het imaan (geloof) wanneer het hart wordt vervangen met die van een andere (kaafir) persoon, hoe wij het begrijpen zijn het de harten die verblind raken? Laat mij a.u.b. deze kwestie begrijpen, vooral de kwestie van het kunsthart, wat slechts maar een machine is. Jazaaka Allaahoe khayran’
Antwoord: Alle lof is voor Allaah, de Heer der Werelden. Ik getuig dat er niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allah, en dat Mohammed – sallallaahoe ‘alayhie wa sallam – Zijn dienaar is en Boodschapper.
Shaykh ‘Atiyyah Muhammed Saalim – rahiemahoellaah – werd een soortgelijke vraag gesteld, en deze luidt :
“Wat betreft een hart transplantatie, hoe zit het met de situatie waarbij een kaafir hart wordt getransplanteerd in een moslim?”
In zijn antwoord op deze vraag quoteerde hij zijn Shaykh Muhammed Amien ash-Shanqieti – rahiemahoellaah – de auteur van het boek (van tafsier) Adhwaa` oel-Bayaan, en hij zei:
‘Onze vader, ash-Shaykh al-Amien, moge Allaah barmhartig over hem zijn, werd deze vraag gesteld toen dit soort operaties begonnen voor te komen en hij zei :
“De uitspraak van Allaah verduidelijkt deze kwestie:
كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ
“Welnee! Wat zij plachten te doen heeft zelfs hun harten bedekt”
[83:14]
Hij voegde daaraan toe: “Het hart is een container waarin het licht van Iemaan (geloof) of de zonde van ongeloof wordt geplaatst, het bewijs hiervoor is de uitspraak van Allaah :
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاء وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
ُ“Allaah is het licht van de hemelen en de aarde. De gelijkenis van Zijn licht is met een nis met een lamp erin; de lamp bevindt zicht in een glas. Het glas is als een stralende ster, die brandt (van de olie) van een gezegende olijfboom, die niet van het Westen en niet het Oosten is. Haar olie verlicht, hoewel zij (nog) niet door het vuur aangeraakt is. Licht op licht. Allaah leidt naar Zijn licht wie Hij wil. En Allaah maakt gelijkenissen voor de mensen. En Allaah is Alwetend over alle zaken.”
24:35
De lamp licht op door de olie die er inzit, vanwege dit gegeven zeggen wij; ‘Iemaan is zoals de pure olie, wanneer dus goede daden en zekerheid (van geloof) het binnengaan, dan licht deze olie op en verlicht de olie het hart. Terwijl ongehoorzaamheid zwarte vlekken veroorzaakt op het hart, in zoverre dat hierdoor het innerlijke licht bedekt wordt. Het is zoals het glas van een lantaarn, wanneer er teveel rook is aan de binnenkant (of om de buitenkant), dan bedekt dit het licht wat binnenin is.
Gebaseerd hierop, wanneer het hart van een gelovige wordt getransplanteerd, dan is het slechts een stuk vlees wat wordt getransplanteerd, het vlees en het bloed wordt getransplanteerd, maar de werkelijkheid van het licht en de werkelijkheid van Iemaan blijven achter bij de persoon. Zo ook is het hart van de ongelovige, het is enkel de lantaarn die vervangen wordt maar de olie blijft op zijn oorspronkelijke plaats, er is dus geen effect wanneer een hart wordt getransplanteerd van een moslim naar een kaafir of andersom.”
Hetzelfde geldt wanneer een kunsthart wordt geïmplanteerd bij een persoon, deze persoon ondanks dat er een gedeelte van zijn lichaam veranderd is – ook al is het een belangrijk onderdeel – hij blijft dezelfde persoon op wie de religieuze verplichtingen blijven gelden. Het is bekend dat de afdwaling van het hart van een ongelovige of een hypocriet gebeurt aan de hand van de zaken die het voeden en beïnvloeden, het is zoals de motor van een auto die aftakelt doordat er slechte onderdelen worden ingezet, dus wanneer deze slechte onderdelen die veroorzaken dat de motor aftakelt worden vervangen met goede onderdelen die goed zijn voor de motor, dan wordt de motor weer goed.
Wat betreft het verstand, en of deze plaatsvind in het hart of de hersenen, dan is het zo dat Shaikh oel-Islaam ibn Taymiyyah – rahiemahoellaah – deze kwestie bestudeerd heeft en zijn conclusie was dat zowel het hart als het brein een relatie hebben met het verstand, zoals hij zei:
“De oorsprong van het denken en overpeinzen is in het brein, en de oorsprong van de wil (intentie) is in het hart…een persoon wil niets behalve nadat hij zich inbeeld wat hij wil; dus het hart heeft een inbeelding (van de zaak) nodig, en dus bezit het zowel verbeelding als wil, m.a.
w. het begin van de zaak is in het brein, en de effecten ervan keren ook terug naar het brein, waar het begon en het eindigt. Beide uitspraken zijn correct.”1
1 Bron: http://www.islamweb.net/emainpage/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=197739
Vertaling : Aboe Hudayfa Musa ibn Yusuf al-Indonesi