Wat is stemmen? Een wetenschappelijke kijk op dit fenomeen

in Nieuws door
Leestijd: 19 minuten

De afgelopen dagen heeft het onderwerp van stemmen ons allemaal erg beziggehouden. Vanuit de politieke partijen maar ook vanuit culturele en islamitische organisaties is er hard campagne gevoerd om de moslims ertoe te bewegen om hun stem uit te brengen. Daarnaast waren er ook partijen die mensen hebben opgeroepen om niet te stemmen vanuit het religieus standpunt. Kort samengevat zijn er hierdoor drie groepen ontstaan:

  • Mensen die overtuigd zijn dat zij moeten stemmen of dat het beter is om te stemmen
  • Mensen die overtuigd zijn dat zij niet mogen stemmen
  • Mensen die in staat van verwarring verkeren en er nog niet over uit zijn

Hierbij wordt iedere moslim, ongeacht of je overtuigd bent dat je moet stemmen of niet, opgeroepen om de volgende belangrijke informatie aandachtig door te lezen. 

Wij zullen jullie eerst voorzien van basisinformatie over wat democratie nu precies inhoudt, en wat voor rol het stemmen hierin speelt. Daarna zullen wij u natuurlijk voorzien van de uitspraken van gerenommeerde geleerden en de gerenommeerde Fatwa-raden met daarin grote geleerden. Dus niet zelfopgezette fatwa raden in Europa waar geen één geleerde in plaatsvind, behalve moskee-imaams die zichzelf in Nederland profileren als zijnde geleerden.

Nadat je dit stuk hebt gelezen is natuurlijk de keus aan jou om te handelen zoals jij passend acht. Jij bent de meester over je eigen lichaam en geest en beschikt over een vrije wil. Maar vergeet niet dat niet de lijsttrekkers van de politieke partijen, noch jouw vriendenkring noch de imams die jou adviseren verantwoordelijk zullen worden gehouden voor jouw keus. Jij bent enkel en alleen zelf hiervoor verantwoordelijk en jij zult hierover rekenschap moeten afleggen bij Allah. Laat dit even goed tot je doordringen en luister naar wat Allah te zeggen heeft over een gebeurtenis die zich op de dag des oordeels voor zal doen tussen de leiders en de mensen die hen volgden.  

Allah, de Verhevene, zegt:

 ((إِذۡ تَبَرَّأَ ٱلَّذِينَ ٱتُّبِعُواْ مِنَ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُواْ وَرَأَوُاْ ٱلۡعَذَابَ وَتَقَطَّعَتۡ بِهِمُ ٱلۡأَسۡبَابُ *وَقَالَ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُواْ لَوۡ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنۡهُمۡ كَمَا تَبَرَّءُواْ مِنَّاۗ كَذَٰلِكَ يُرِيهِمُ ٱللَّهُ أَعۡمَٰلَهُمۡ حَسَرَٰتٍ عَلَيۡهِمۡۖ وَمَا هُم بِخَٰرِجِينَ مِنَ ٱلنَّارِ ))

“Wanneer degenen die gevolgd werden afstand nemen van degenen die hen volgden; en zij de bestraffing zien, en alle banden met hen verbreken * En degenen die [hen] volgden zullen zeggen: hadden wij nog maar een kans (om naar de aarde terug te keren), dan zouden wij afstand van hen nemen, zoals zij afstand van ons hebben genomen. Zo laat Allah hen hun daden zien, als een bron van spijt voor hen. En zij zullen het Vuur nooit verlaten.”

Al-baqara: 166-167

Ten tweede is het belangrijk om te beseffen dat wij als moslims slechts Allah en de boodschapper volgen. Wij volgen dus wat in Koran en de Soennah van de profeet staat vermeld. Onze loyaliteit gaat naar Allah en de profeet. Niet naar groeperingen, niet naar partijen, niet naar lijsttrekkers en ook niet naar imams. De maatstaven waarmee wij uitingen van elke persoon meten zijn dus de islamitische bronnen. Het blindelings volgen van anderen past dan ook niet bij het gedrag van een moslim.

En precies om deze reden heeft Allah, de Verhevene, het volgende gezegd over de christenen:

   ((اتَّخَذُوٓاْ أَحۡبَارَهُمۡ وَرُهۡبَٰنَهُمۡ أَرۡبَابًا مِّن دُونِ ٱللَّهِ))

Zij hebben hun schriftgeleerden en monniken tot heren genomen naast Allah

 At-Tawba: 31

Tevens staat in de soennah van de profeet – vrede zij met hem – het volgende vermeld:

((عن عدي بن حاتم: أتيت رسول الله صلى الله عليه وسلم وفي عنقي صليب، فقال لي: يا عدي بن حاتم، ألق هذا الوثن من عنقك. وانتهيت إليه وهو يقرأ سورة براءة حتى أتى على هذه الآية اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ [التوبة: 31]. قال: قلت: يا رسول الله، إنا لم نتخذهم أربابًا، قال: بلى، أليس يحلون لكم ما حرم عليكم فتحلونه، ويحرموه عليكم ما أحل الله لكم فتحرمونه؟ فقلت: بلى، قال: تلك عبادتهم))

Adi ibn Hatim levert [het volgende] over: Ik kwam naar de boodschapper van Allah – zegening en vrede zij met hem – terwijl ik een kruis om mijn nek had. Hij zei tegen mij: oh Adi ibn Hatim, haal deze afgod weg van je nek. Ik heb dat gedaan en hij was soerah baraa’a aan het lezen totdat hij aankwam bij dit vers: Zij hebben hun schriftgeleerden en monniken tot heren genomen naast Allah [At-Tawba: 31]. Hij [Adi] zei: Ik zei: oh boodschapper van Allah, wij namen hen niet tot heren. Hij zei: Jawel, maakten zij niet zaken voor jullie halal die voor jullie haram waren waarop jullie deze halal verklaarden en maakten zij niet zaken voor jullie haram die voor jullie halal waren waarop jullie deze haram verklaarden? Ik [Adi] zei: Jawel. Hij [vrede zij met hem] zei: Dat was jullie aanbidding van hen.

Sahih Sunan Al-Tirmidhi: 3095

Nu dit is verduidelijkt rest ons niets anders dan te handelen naar de woorden van Allah:

((فَإِن تَنَٰزَعۡتُمۡ فِي شَيۡءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ إِن كُنتُمۡ تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِ))

Als jullie over iets van mening verschillen, keer dan terug naar Allah en Zijn Boodschapper, als jullie in Allah en de laatste dag geloven

An-Nisa: 59

Ook zegt Allah, de Verhevene:

((وَمَا ٱخۡتَلَفۡتُمۡ فِيهِ مِن شَيۡءٍ فَحُكۡمُهُۥٓ إِلَى ٱللَّهِ))

En waar jullie ook van mening over verschillen, het oordeel daarvan ligt bij Allah.

Ash-Shoura: 10

Laten we dus gaan kijken wat de islam zegt over stemmen?

Alvorens wij deze vraag beantwoorden dienen wij een aantal zaken te definiëren zodat er recht wordt aangedaan aan de situatie.

De term stemmen is namelijk veel te breed. Spreken wij hier over stemmen binnen een vereniging, een islamitisch land waar het islamitisch recht van toepassing is of tussen een aantal vrienden om te bepalen wie bij een weekendje uit alle klussen op zich gaat nemen? Hiermee wordt dan ook duidelijk dat het spreken over stemmen in de algemene zin onnozel is en dat dit verder gedefinieerd moet worden.

Wanneer wij in deze context spreken over stemmen dan bedoelen wij: stemmen in een democratie. Zelfs dit is te breed geformuleerd en moet verder gedefinieerd worden. Er zijn namelijk verschillen tussen democratieën en deze verschillen kunnen invloed hebben op het oordeel.

Zo kennen sommige landen een parlementair stelsel terwijl bij andere landen een presidentieel stelsel van toepassing is. Dat is ook vaak terug te zien in het kiesstelsel. Wij weten bijvoorbeeld dat het kiesstelsel van Amerika aanzienlijk verschilt van dat van Nederland. Daar gaan de verkiezingen over kandidaten die als president gekozen willen worden terwijl dat in Nederland niet het geval is.

Zelfs binnen het parlementaire stelsel zijn er verschillen tussen landen. Zo worden bijvoorbeeld de volksvertegenwoordigers in het Verenigd Koninkrijk gekozen aan de hand van een districtenstelsel in tegenstelling tot Nederland waar een evenredige vertegenwoordiging van toepassing is.

Wanneer wij het hebben over stemmen spreken wij dus over: Stemmen bij de parlementsverkiezingen van 2021 in de parlementaire democratie van Nederland.

Wat betekent democratie?

Het woord democratie is afkomstig uit het Grieks en betekent volksheerschappij. Dit houdt in dat alles door het volk wordt bepaald middels de wetten en voorschriften die zij in het leven roepen. Het volk bepaald wat toegestaan en verboden is. Zaken zoals drugs en prostitutie kunnen bijvoorbeeld worden toegestaan indien het volk daarmee instemt.   

Wat houdt pure vorm van democratie in?

Pure vorm van democratie houdt in dat bij elke beslissing of oordeel alle mensen die tot een volk behoren bij elkaar moeten komen om mee te beslissen. Nu zijn er zoveel kwesties waarover een besluit genomen moet worden waardoor deze constructie onhaalbaar wordt. Als voor elke beslissing of oordeel het gehele volk bij elkaar moet komen, dan zal daarmee het dagelijkse leven plat komen te liggen. Als iedereen constant moet bepalen welke wetten worden aangenomen of verworpen dan zullen wij allemaal alleen maar daarmee bezig zijn. Als iedereen zich alleen maar daarmee bezighoudt, wie gaat dan de economie draaien? Wie gaat orde handhaven? Wie gaat de zieken behandelen? En wie gaat onderwijs verschaffen?

Deze vorm van democratie is onhaalbaar en om deze reden is uit praktische overwegingen het concept van representatieve democratie tot stand gekomen.

Wat houdt representatieve democratie in?

Representatieve democratie houdt in dat wij vertegenwoordigers kiezen die ons gaan representeren in het parlement of in de regering. Als je bijvoorbeeld een arts bent, heb je zieken te behandelen. Je kunt dus niet elke keer naar Den Haag om wetsvoorstellen in te dienen of daarover mee te beslissen. Je kiest dus een keer in het vier jaar een vertegenwoordiger uit die jou representeert en namens jou deze taak op zich neemt. Mocht hij gedurende zijn termijn van vier jaar volgens jou niet naar behoren gefunctioneerd hebben dan kun je beslissen om bij de volgende verkiezingen een andere vertegenwoordiger aan te wijzen.

De vertegenwoordigers die jij kiest middels jouw stem worden volksvertegenwoordigers genoemd. Op de website van de overheid staan de meeste belangrijke taken van deze volksvertegenwoordigers beschreven:

“Alle volksvertegenwoordigers, of ze nu in de Eerste of Tweede Kamer, de gemeenteraad of Provinciale Staten zitten hebben twee belangrijke taken: het (mede-)opstellen van wetten en het controleren van de uitvoering.”

Bron: https://www.overheid.nl/hoe-werkt-de-democratie/volksvertegenwoordiging

 De realiteit van stemmen

De realiteit van stemmen is dus niets anders dan het kiezen van een vertegenwoordiger die namens jou bepaalde taken uitvoert, in dit geval het (mede-)opstellen van wetten en het controleren van de uitvoering. Gezien het onpraktisch is voor elke persoon om bij elke beslissing aanwezig te zijn, kiest hij een volksvertegenwoordiger om dit namens hem te doen.

Kun je stemmen loskoppelen van de taken een volksvertegenwoordiger? 

Zoals je hebt gezien is een volksvertegenwoordiger binnen een parlementaire democratie niets anders dan een verlengstuk van het volk. Stemmen is dus de link tussen deze volksvertegenwoordigers en de mensen die zij vertegenwoordigen. Stel je voor dat bij de verkiezingen van 2021 alle Nederlanders besluiten om niet te stemmen. Wat gebeurt er dan? Er zal dan ongetwijfeld een constitutionele crisis ontstaan. Er is dan niemand aangewezen om te reageren en deze vorm van democratie zal dan daarmee in het gedrang komen. Elke persoon met een beetje gezond verstand begrijpt dan ook dat stemmen een onlosmakelijk deel uitmaakt van de democratie. Tevens is geen enkele specialist op het gebied van staatsrecht in de gehele geschiedenis van democratieën naar voren gekomen met deze frappante claim dat je stemmen los kan koppelen van andere elementen van de democratie. Sterker nog, stemmen is de ruggengraat van de democratie en zonder deze component zal een democratie simpelweg niet bestaan!   

Wat zegt de islam over wetgeving en het vellen van oordelen?

Er staan heel veel verzen in de koran omtrent dit onderwerp. Als voorbeeld zullen enkele daarvan worden genoemd met daarna de uitleg van tafsirgeleerdem [geleerden die de koran uitleggen]:

Het eerste vers:

Allah, de Verhevene, zegt:

 ((أَمۡ لَهُمۡ شُرَكَٰٓؤُاْ شَرَعُواْ لَهُم مِّنَ ٱلدِّينِ مَا لَمۡ يَأۡذَنۢ بِهِ ٱللَّهُۚ وَلَوۡلَا كَلِمَةُ ٱلۡفَصۡلِ لَقُضِيَ بَيۡنَهُمۡۗ وَإِنَّ ٱلظَّٰلِمِينَ لَهُمۡ عَذَابٌ أَلِيمٌ))

Of hebben zij deelgenoten die voor hen [zaken van] de godsdienst voorschrijven, waartoe Allah geen toestemming heeft gegeven? En als er geen beslissend Woord was (van Allah), dan was tussen hen geoordeeld. En waarlijk, voor de onrechtvaardigen is er een pijnlijke bestraffing.

Al-Shoura: 21

De tafsirgeleerde imam Alsa’di zegt over dit vers:

)) شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ (( من الشرك والبدع، وتحريم ما أحل الله، وتحليل ما حرم الله ونحو ذلك مما اقتضته أهواؤهم.

((Die voor hen [zaken van] de godsdienst hebben voorgeschreven waartoe Allah geen toestemming heeft gegeven)) zoals polytheïsme, innovaties (in de godsdienst), het haram verklaren van zaken die Allah halal heeft gemaakt, het halal verklaren van zaken die Allah haram heeft gemaakt en dergelijke naar gelang hun begeerte.

Het tweede vers:

Ook zegt Allah, de Verhevene:

((وَأَنِ ٱحۡكُم بَيۡنَهُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ وَلَا تَتَّبِعۡ أَهۡوَآءَهُمۡ وَٱحۡذَرۡهُمۡ أَن يَفۡتِنُوكَ عَنۢ بَعۡضِ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ إِلَيۡكَۖ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَٱعۡلَمۡ أَنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ أَن يُصِيبَهُم بِبَعۡضِ ذُنُوبِهِمۡۗ وَإِنَّ كَثِيراً مِّنَ ٱلنَّاسِ لَفَٰسِقُونَ * أَفَحُكۡمَ ٱلۡجَٰهِلِيَّةِ يَبۡغُونَۚ وَمَنۡ أَحۡسَنُ مِنَ ٱللَّهِ حُكۡماً لِّقَوۡمٍ يُوقِنُونَ))

(O Mohammed) oordeel tussen hen met wat Allah heeft geopenbaard en volg niet hun begeertes, maar hoed je voor hen, opdat zij jou niet weglokken van een deel van wat Allah aan jou heeft geopenbaard. En als zij zich afkeren, weet dan dat Allah hen wil raken wegens sommige zondes van hen. En waarlijk, veel mensen zijn zwaar zondig * Zoeken zij dan het oordeel van onwetendheid? En wie is er beter in het oordelen dan Allah voor een volk dat overtuigd is))

Al-maida: 49:50

De tafsirgeleerde imam Ibn Alkathier zegt:

وقوله)) أفحكم الجاهلية يبغون ومن أحسن من الله حكما لقوم يوقنون ((ينكر تعالى على من خرج عن حكم الله المحكم المشتمل على كل خير ، الناهي عن كل شر وعدل إلى ما سواه من الآراء والأهواء والاصطلاحات ، التي وضعها الرجال بلا مستند من شريعة الله ، كما كان أهل الجاهلية يحكمون به من الضلالات والجهالات، مما يضعونها بآرائهم وأهوائهم ، وكما يحكم به التتار من السياسات الملكية المأخوذة عن ملكهم جنكزخان الذي وضع لهم اليساق وهو عبارة عن كتاب مجموع من أحكام قد اقتبسها عن شرائع شتى، من اليهودية والنصرانية والملة الإسلامية ، وفيها كثير من الأحكام أخذها من مجرد نظره وهواه ، فصارت في بنيه شرعا متبعا ، يقدمونها على الحكم بكتاب الله وسنة رسوله صلى الله عليه وسلم

En Zijn woorden ((Zoeken zij dan het oordeel van onwetendheid? En wie is er beter in het oordelen dan Allah voor een volk dat overtuigd is)) [Allah] de Verhevene berispt degene die het oordeel van Allah, wat al het goede omvat en al het slechte verbied, te buiten is gegaan en zich heeft gewend tot meningen, begeertes en uitingen die zijn geplaatst door mannen zonder een grondslag te hebben in de sharia van Allah, zoals de mensen van onwetendheid [in de pre-islamitische tijdperk] die oordeelden aan de hand van dwalingen en onwetendheden die zij middels hun meningen en begeertes tot stand hadden gebracht. Tevens zoals de Tartaren oordeelden middels het koninklijk beleid die zij hadden gekregen van hun koning Dzjengis Khan. Hij had [het wetboek] Alyasiq voor hen tot stand gebracht. Dit betreft een boek waarin oordelen zijn samengebracht die zijn ontnomen uit verschillende wetgevingen zoals het jodendom, het christendom en de islam. Tevens bevinden zich daarin oordelen die slechts zijn voortgekomen uit zijn zienswijze [mening] en begeerte. Vervolgens is dit bij zijn zonen een wetgeving geworden die werd gevolgd. Zij gaven voorrang hieraan boven het oordelen middels het boek van God en de soennah van de boodschapper – zegening en vrede zij met hem -.

Het derde vers:

((وَلَا يُشۡرِكُ فِي حُكۡمِهِۦٓ أَحَداً))

 ((Hij laat geen enkele deelgenoot toe in Zijn oordeel))

Al-kahf: 26

De tafsirgeleerde imam Ash-shinqiti zegt hieromtrent:

قوله تعالى : ولا يشرك في حكمه أحدا .

قرأ هذا الحرف عامة السبعة ما عدا ابن عامر ” ولا يشرك ” بالياء المثناة التحتية ، وضم الكاف على الخبر ، ولا نافية والمعنى : ولا يشرك الله جل وعلا أحدا في حكمه ، بل الحكم له وحده جل وعلا لا حكم لغيره ألبتة ، فالحلال ما أحله تعالى ، والحرام ما حرمه ، والدين ما شرعه ، والقضاء ما قضاه ، وقرأه ابن عامر من السبعة ; ” ولا تشرك ” بضم التاء المثناة الفوقية وسكون الكاف بصيغة النهي ، أي : لا تشرك يا نبي الله ، أو لا تشرك أيها المخاطب أحدا في حكم الله جل وعلا ، بل أخلص الحكم لله من شوائب شرك غيره في الحكم ، وحكمه جل وعلا المذكور في قوله : ولا يشرك في حكمه أحدا شامل لكل ما يقضيه جل وعلا ، ويدخل في ذلك التشريع دخولا أوليا .

De woorden van [Allah] de Verhevene: Hij laat geen enkele deelgenoot toe in Zijn oordeel

Deze letter is in het algemeen door de zeven [geleerden van de recitatiestijlen van de koran] behalve Ibn Amir gelezen met de letter Yaa en een Damma op de Kaaf waarbij de Laa ontkenning inhoudt.

De betekenis is als volgt: Allah, de Verhevene, laat geen enkele deelgenoot toe in zijn oordeel. Echter is het oordeel slechts aan de Verhevene, er komt absoluut geen oordeel toe aan anderen. Halal is hetgeen Allah halal heeft verklaard en haram is hetgeen Allah haram heeft verklaard, de godsdienst is hetgeen Hij heeft voorgeschreven, het oordeel is hetgeen Hij heeft geoordeeld. Ibn Amir heeft dit gelezen met een Taa en een Soekoen op de Kaaf in de vorm van een verbod, dus ken geen deelgenoot toe in het oordeel van Allah, oh profeet van Allah of ken geen deelgenoot toe aan het oordeel van Allah oh degene die wordt toegesproken. Laat echter het oordeel enkel en alleen over aan Allah, vrij van zaken waarbij anderen als deelgenoot worden genomen in zijn oordeel, het oordeel van de Verhevene dat wordt genoemd in Zijn woorden: (Hij laat geen enkele deelgenoot toe in Zijn oordeel) is alomvattend voor alles waarover Hij oordeelt. Dit is dan ook als allereerst van toepassing op de wetgeving. 

Vervolgens haalt hij een reeks van verzen aan die hieraan gerelateerd zijn, hij zegt:

وما تضمنته هذه الآية الكريمة من كون الحكم لله وحده لا شريك له فيه على كلتا القراءتين جاء مبينا في آيات أخر ، كقوله تعالى : إن الحكم إلا لله أمر ألا تعبدوا إلا إياه [ 12 \ 40 ] ، وقولـه تعالى : إن الحكم إلا لله عليه توكلت الآية [ 12 \ 67 ] ، وقولـه تعالى : وما اختلفتم فيه من شيء فحكمه إلى الله [ 42 \ 10 ] ، وقولـه تعالى : ذلكم بأنه إذا دعي الله وحده كفرتم وإن يشرك به تؤمنوا فالحكم لله العلي الكبير [ 40 \ 12 ] ، وقولـه تعالى : كل شيء هالك إلا وجهه له الحكم وإليه ترجعون [ 28 \ 88 ] ، وقولـه تعالى : له الحمد في الأولى والآخرة وله الحكم وإليه ترجعون [ 28 \ 70 ] ، وقولـه : أفحكم الجاهلية يبغون ومن أحسن من الله حكما لقوم يوقنون [ 5 \ 50 ] ، وقولـه تعالى : أفغير الله أبتغي حكما وهو الذي أنزل إليكم الكتاب مفصلا [ 6 \ 114 ] ، إلى غير ذلك من الآيات .

Hetgeen dit vers inhoudt aangaande het feit dat het oordeel slechts aan Allah toekomt en Hij daarin geen deelgenoten kent, is conform beide stijlen van recitatie in andere verzen verduidelijkt, zoals de woorden van Allah: Het oordeel is voor niemand dan Allah. Hij heeft jullie bevolen niemand anders dan Hem te aanbidden [12/40] en de woorden van Allah: Het oordeel ligt bij Allah. In Hem leg ik mijn vertrouwen [12/67] en de woorden van Allah: En waar jullie ook van mening over verschillen, het oordeel daarvan ligt bij Allah [42/10] en de woorden van Allah: Dit is omdat jullie ongelovig waren toen Allah als Enige God werd aangeroepen. Maar toen er deelgenoten aan Hem werden toegekend, geloofden jullie daarin! Dus het oordeel ligt uitsluitend bij Allah, de Allerhoogste, de Allergrootste [40/12] en de woorden van Allah: Alles zal verdwijnen behalve Zijn aangezicht. Bij Hem is het oordeel en tot Hem zullen jullie (allen) terugkeren [28/88] en de woorden van Allah: Aan Hem behoort alle lof, op deze wereld en in het Hiernamaals. En aan Hem is het oordeel en tot Hem zullen jullie (allen) terugkeren [28/70] en de woorden van Allah: Zoeken zij dan het oordeel van onwetendheid? En wie is er beter in het oordelen dan Allah voor een volk dat overtuigd is [5/50] en de woorden van Allah: (Zeg O Mohammed): “Zal ik een andere rechter dan Allah zoeken terwijl Hij Degene is die het Boek (de Koran) tot hen heeft neergezonden als een uiteenzetting? [6/114] en andere verzen.

Vervolgens gaat imam Ash-Shinqiti door met zijn uitleg:

ويفهم من هذه الآيات ، كقوله : ولا يشرك في حكمه أحدا [ 18 \ 26 ] ، أن متبعي أحكام المشرعين غير ما شرعه الله أنهم مشركون بالله ، وهذا المفهوم جاء مبينا في آيات أخر ، كقوله فيمن اتبع تشريع الشيطان في إباحة الميتة بدعوى أنها ذبيحة الله : ولا تأكلوا مما لم يذكر اسم الله عليه وإنه لفسق وإن الشياطين ليوحون إلى أوليائهم ليجادلوكم وإن أطعتموهم إنكم لمشركون [ 6 \ 121 ] ، فصرح بأنهم مشركون بطاعتهم ، وهذا الإشراك في الطاعة ، واتباع التشريع المخالف لما شرعه الله تعالى هو المراد بعبادة الشيطان في قوله تعالى : ألم أعهد إليكم يابني آدم أن لا تعبدوا الشيطان إنه لكم عدو مبين وأن اعبدوني هذا صراط مستقيم [ 36 \ 60 ، 61 ] ، وقولـه تعالى عن نبيه إبراهيم : ياأبت لا تعبد الشيطان إن الشيطان كان للرحمن عصيا [ 19 \ 44 ] ، وقولـه تعالى : إن يدعون من دونه إلا إناثا وإن يدعون إلا شيطانا مريدا [ 4 \ 117 ] ، أي : ما يعبدون إلا شيطانا ، أي : وذلك باتباع تشريعه ، ولذا سمى الله تعالى الذين يطاعون فيما زينوا من المعاصي شركاء ، في قوله تعالى : وكذلك زين لكثير من المشركين قتل أولادهم شركاؤهم الآية [ 6 \ 137 ] ، وقد بين النبي صلى الله عليه وسلم هذا لعدي بن حاتم رضي الله عنه لما سأله عن قوله تعالى : اتخذوا أحبارهم ورهبانهم أربابا من دون الله [ 9 \ 31 ] ، فبين له أنهم أحلوا لهم ما حرم الله ، وحرموا عليهم ما أحل الله فاتبعوهم في ذلك ، وأن ذلك هو اتخاذهم إياهم أربابا .

Uit verzen zoals deze: Hij laat geen enkele deelgenoot toe in Zijn oordeel [18/26] kan begrepen dat de volgers van de oordelen van degenen die wetgeving maken, buiten hetgeen Allah heeft voorgeschreven, deelgenoten toekennen aan Allah. Deze betekenis is verduidelijkt in andere verzen zoals zijn woorden over degene die de wetten van de shaytan volgt bij het halal verklaren van een kadaver met de claim dat deze dier in de naam van Allah is geslacht: Eet niet van dat waarover Allah’s naam niet uitgesproken is, dit is zeker een zonde. Voorzeker, de duivels fluisteren hun vrienden in om met jullie te argumenteren. En als jullie hen hadden gehoorzaamd (door met hen in te stemmen) dan zouden jullie zeker tot de polytheïsten behoren [6/121]. Hij heeft te kennen gegeven dat zij polytheïsten zijn middels hun gehoorzaamheid en dit is polytheïsme in gehoorzaamheid. Tevens wordt met het aanbidden van de shaytan het volgen van de wetgeving die indruist tegen hetgeen Allah de Verhevene heeft voorgeschreven bedoeld in de woorden van Allah: Heb Ik jullie, O kinderen van Adam, niet bevolen om de shaytan niet te dienen? Waarlijk, hij is een duidelijke vijand voor jullie. En aanbidt Mij. Dat is het rechte Pad. [36/60-61] en de woorden van Allah aangaande zijn profeet Ibrahim: O mijn vader! Aanbidt shaytan niet. Waarlijk! Shaytan is opstandig tegen de Barmhartige [19/44] en de woorden van Allah: Zij (de polytheïsten) aanbidden niets anders dan vrouwelijke afgodsbeelden naast (Allah). En zij aanbidden niemand anders dan (de misleidende) shaytan, de volhardende opstandeling! [4/117] dat betekent: zij aanbidden niets anders dan de shaytan en dit middels het volgen van zijn wetgeving, en om deze reden heeft Allah in zijn woorden degenen deelgenoten genoemd die gehoorzaamd worden in de zondes die zij [voor anderen] verbloemen: En zo deden hun leiders het doden van hun kinderen voor velen van de veelgodenaanbidders mooi toeschijnen [6/137] en tevens heeft de profeet – zegening en vrede zij met hem – dit verduidelijkt aan Adi ibn Hatim – vrede zij met hem – toen hij hem vroeg om de woorden van Allah: Zij hebben hun schriftgeleerden en monniken tot heren genomen naast Allah [9:31] hij heeft aan hem verduidelijkt dat zij voor hen halal maakten wat Allah haram heeft verklaard en haram maakten wat Allah halal heeft verklaard waarop zij hen daarin volgden en daarmee hen als heren hadden genomen.

Imam Ash-Shinqiti zegt vervolgens:

ومن أصرح الأدلة في هذا : أن الله جل وعلا في ” سورة النساء ” بين أن من يريدون أن يتحاكموا إلى غير ما شرعه الله يتعجب من زعمهم أنهم مؤمنون ، وما ذلك إلا لأن دعواهم الإيمان مع إرادة التحاكم إلى الطاغوت بالغة من الكذب ما يحصل منه العجب ; وذلك في قوله تعالى : ألم تر إلى الذين يزعمون أنهم آمنوا بما أنزل إليك وما أنزل من قبلك يريدون أن يتحاكموا إلى الطاغوت وقد أمروا أن يكفروا به ويريد الشيطان أن يضلهم ضلالا بعيدا [ 4 \ 60 ] .

En tot de meest duidelijke bewijzen hieromtrent behoort dat Allah de Verhevene in surah An-nisa te kennen geeft dat hij zich verwonderd over de claim van degenen die zeggen dat zij gelovigen zijn en tegelijkertijd een oordeel zoeken buiten hetgeen Allah heeft voorgeschreven. Dit is slechts wegens het feit dat zij claimen te geloven en tegelijkertijd het oordeel van de taghoet [anderen/afgoden naast Allah] zoeken waarmee het toppunt van leugenachtigheid wordt bereikt wat verbazing [verwondering] tot gevolg heeft, dit komt voor in de woorden van Allah: Hebben jullie degenen niet gezien, die beweren dat zij geloven in datgene wat geopenbaard is aan jou, en in wat vόόr jou is geopenbaard. Zij willen een oordeel halen bij de taghoet, terwijl zij bevolen zijn deze te verwerpen, Maar de shaytan wenst hun ver af te laten dwalen [4/60]

Tenslotte vat imam Ash-Shinqiti alles samen en zegt hij:

وبهذه النصوص السماوية التي ذكرنا يظهر غاية الظهور : أن الذين يتبعون القوانين الوضعية التي شرعها الشيطان على ألسنة أوليائه مخالفة لما شرعه الله جل وعلا على ألسنة رسله صلى الله عليهم وسلم ، أنه لا يشك في كفرهم وشركهم إلا من طمس الله بصيرته ، وأعماه عن نور الوحي

En middels deze hemelse teksten die wij hebben genoemd is erg duidelijk geworden: dat degenen die de tot stand gebrachte wetten volgen die de shaytan heeft voorgeschreven middels de tongen van zijn volgers wat indruist tegen hetgeen Allah de Verhevene heeft voorgeschreven middels de tongen van zijn boodschappers – zegening en vrede zij met hen – , dat er geen twijfel bestaat over hun ongeloof en polytheïsme behalve bij iemand waarvan Allah zijn zicht heeft weggenomen en hem  blind heeft gemaakt voor het licht van de openbaring.

Hiermee heeft imam Ash-shinqiti absolute duidelijkheid verschaft over deze zaak. Er is dan ook niemand beter om ons hierin te onderwijzen behalve imam Ash-shinqiti die een geleerde was van onze tijd en tevens de leraar van vele andere geleerden zoals sheich Bin Baaz, sheich al-othaimin, sheich Abdurrahman Albarak, sheich Bakr Abu Zaid en vele anderen.

Verduidelijking omtrent uitspraken van geleerden over de kwestie van stemmen

Zoals eerder is uitgelegd heeft stemmen verschillende vormen en kan niet alles over een hoop worden gegooid. Daarnaast verschilt de situatie ook per land. Om deze reden is het dan ook niet de bedoeling om te gaan fatwashoppen.

Hieronder zijn enkele uitspraken van geleerden opgenoemd die handvaten bieden rondom deze kwestie. Laten we ernaar gaan kijken.

Ten eerste: De welbekende uitspraak van het comité van grote geleerden

 هل يجوز التصويت في الانتخابات والترشيح لها، مع العلم أن بلادنا تحكم بغير ما أنزل الله؟

لا يجوز للمسلم أن يرشح نفسه رجاءَ أن ينتظم في سلك حكومة تحكم بغير ما أنزل الله، وتعمل بغير شريعة الإسلام؛ فلا يجوز لمسلم أن ينتخبه أو غيره ممن يعملون في هذه الحكومة، إلا إذا كان من رشَّح نفسه من المسلمين ومَنْ ينتخبون يرجون بالدخول في ذلك أن يصلوا بذلك إلى تحويل الحكم إلى العمل بشريعة الإسلام، واتَّخذوا ذلك وسيلةً إلى التغلب على نظام الحكم، على ألا يعمل مَنْ يرشح نفسه بعد تَمام الدخول إلا في مناصب لا تتنافى مع الشريعة الإسلامية”.

وقع: الشيخ عبدالعزيز بن باز رئيسًا، والشيخ عبدالرزاق عفيفي نائبًا للرئيس، والشيخ عبدالله بن قعود عضوًا، والشيخ عبدالله بن غديان عضوًا.

Is het toegestaan om te stemmen bij de verkiezingen en jezelf daarvoor kandidaat te stellen in de wetenschap dat ons land oordeelt met andere wetten dan hetgeen door Allah is geopenbaard?

“Het is niet toegestaan voor een moslim om zichzelf kandidaat te stellen met het voornemen om toe te treden in een regering die oordeelt met andere [wetten] dan hetgeen door Allah is geopenbaard, en [een regering die] handelt middels andere wetgeving dan de islam. Tevens is het niet voor een moslim toegestaan om op hem te stemmen of op anderen die werkzaam zijn in deze regering, behalve als degenen die zich kandidaatstellen onder de moslims en degenen die worden gekozen het voornemen hebben om middels toetreding daarin de wetgeving te veranderen waarbij de islamitische sharia wordt toegepast en dit als een middel wordt gebruikt om het wetgevingssysteem te overmeesteren, met inachtneming dat de persoon die zich kandidaat stelt na de toetreding niet werkzaam gaat zijn in functies die indruisen tegen de islamitische sharia.”

Getekend door: Sheich Abdulaziz Bin Baaz zijnde de voorzitter, Sheich Abdurrazaq Afifi zijnde plaatsvervangend voorzitter, Sheich Abdullah Bin Qoud zijnde lid en Sheich Abdullah Bin Ghodayan zijnde lid.

Wij zien dus duidelijk dat noch kandidaatstelling noch stemmen toegestaan is. Uitzondering is gemaakt bij een situatie waarin men in een regering wil toetreden om vervolgens deze van binnenuit te veranderen en de shariawetgeving te implementeren. Daarnaast is de voorwaarde dat men daarbij geen werkzaamheden verricht die tegen de islamitische sharia indruisen.

Wij zien dat dit absoluut niet van toepassing is bij de parlementsverkiezingen in Nederland. De partijen die meedoen aan de verkiezingen willen juist actief participeren binnen het systeem. Vanaf de installatie van de Kamerleden tot aan de uitvoering van de werkzaamheden zoals wetgeving.

Ten tweede: de uitspraak van Sheich Abdurrahman Albarak

يقول الشيخ عبد الرحمن البراك: ( وأما حكم المشاركة في الانتخابات، والدخول في البرلمان فهو موضع اجتهاد، فإن كان يحقق مصلحة شرعية راجحة ونصرة للحق وتخفيفاً للشر والظلم، من غير مباشرة لمعصية أو التزامٍ بأصل من أصول الكفر، أو موافقة على حكم من أحكام الطاغوت المخالفة لشرع الله، فالمشاركة في هذا الوجه مشروعة، عملاً بقوله تعالى: ( فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ ). ومن ترجح عنده في المشاركة تحصيل هذه المصالح، ودرء تلك المفاسد فلا عليه إذا شارك بنية صالحة،)ـ اه

Sheich Abdurrahman Albarak zegt: “Maar wat betreft het participeren aan de verkiezingen en het binnentreden in het parlement, is dit een kwestie van Ijtihaad. Als daarmee een islamitisch correct voordeel, steun aan de waarheid en vermindering van slechtheid en onrecht wordt behaald ZONDER DAT ER DIRECT WORDT GETREDEN IN ZONDEN, OF WORDT GEHOUDEN AAN EEN BEGINSEL VAN DE BEGINSELEN VAN ONGELOOF, OF IN WORDT GESTEMD MET EEN OORDEEL VAN DE OORDELEN VAN TAGHOET DIE IN TEGENSTRIJD IS MET DE WETGEVING VAN ALLAH, dan is participatie toegestaan vanuit dit perspectief, handeld naar de woorden van De Verhevene: “En vrees Allah naar gelang jullie kunde.” Dus voor wie het aannemelijk is dat middels zijn participatie wordt getracht naar het behalen van deze voordelen en het weren van dergelijke nadelen, dan is er niks mis mee om met die intentie te participeren.”

Fiqh Al-Islaah wa Taghyier As-Siyaasie, pagina 266

Wij zien dus wederom dat er soortgelijke voorwaarden worden gesteld, in dit geval:

  1. Dat men niet direct in zonden treedt.
  2. Dat men niet te maken heeft met het zich houden aan de beginselen van ongeloof.
  3. Dat men niet instemt met het oordeel van Taghoet.

Zoals wij zien is dit absoluut niet van toepassing. De kandidaten die worden gekozen zullen zonder meer met deze verboden zaken te maken krijgen.  

Waarom niet stemmen om de minste van de twee kwaden te kiezen?

Als wij vanuit het islamitisch perspectief naar deze zaak kijken dan dienen wij onszelf de volgende vragen te stellen:

Wat is het grootst te behalen profijt dat wij kunnen behalen?

Wat is het grootst mogelijk kwaad dat wij dienen te vermijden?

Het grootst te behalen profijt vanuit het islamitisch perspectief is ongetwijfeld At-tawheed oftewel het monotheïsme. Dat houdt in dat wij het alleenrecht van aanbidding in al zijn soorten toekennen aan Allah.

Het grootst mogelijk kwaad dat wij dienen te vermijden is ongetwijfeld Ash-Shirk oftewel het polotheïsme. Er is sprake van Ash-Shirk wanneer de rechten van Allah aan een ander worden toegekend.

De voorstanders van stemmen beweren dat zij de islam willen beschermen tegen partijen die onze gemeenschap in hun religie willen raken. Deze partijen willen ons namelijk belemmeren in het praktiseren van ons geloof. Deze woorden zijn ongetwijfeld waar. Het is echter verbazingwekkend dat dezelfde mensen die beweren de religie te willen beschermen bereid zijn om een van de fundamentele grondbeginselen van de islam in te leveren. Een grondbeginsel in de gradatie van ongeloof wordt ingeruild zodat de niqab niet wordt afgeschaft? Of zodat de buitenlandse financiering vanuit de golfstaten op gang blijft? Of zodat we met baarden en gewaden rond kunnen blijven lopen? Gaan wij de fundamentele grondbeginselen van ons geloof inleveren voor zaken die relatief gezien minder waarde hebben. Met deze wijze van redeneren worden anti-islam partijen overbodig, wij doen zelf al het werk voor hen. Zoals ze zeggen: Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.

Wat kunnen wij uit het voorgaande concluderen?

Het is niet toegestaan om jezelf kandidaat te stellen of te stemmen bij de parlementsverkiezingen noch is het toegestaan om anderen daartoe op te roepen. Deze zaken druisen in tegen de grondbeginselen van onze godsdienst. Wij kunnen niet de grondbeginselen van onze godsdienst inleveren om vervolgens zaken die relatief gezien minder van belang zijn te beschermen. Verder dienen wij goed te beseffen dat wij allen zelf verantwoordelijkheid dragen voor onze daden. De lijsttrekkers, de partijleiding, de imams, vrienden en collega’s zijn daar absoluut niet verantwoordelijk voor.

Hopende dat hiermee voldoende verduidelijking is verschaft. Dit stuk is opgesteld met als doel om te waken over het geloof van Allah, de Verhevene. Moge Hij dit stuk aanvaarden en profijtvol laten zijn. Alle lof behoort toe aan Allah en al het goede komt van hem en zegening en vrede zij met de beste der schepselen en zijn familie en metgezellen. 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

Geef een antwoord

Your email address will not be published.

*