In Abu Dhabi, maar ook elders in de wereld, ontluikt er zich een gevaarlijke ontwikkeling, deze ontwikkeling is niet pas gisteren begonnen maar dit speelt al enkele decennia nu lijkt het echter tot een kristalliseringsproces te komen. De opening van een ‘๐ด๐๐๐โ๐๐๐๐ ๐น๐๐๐๐๐ฆ ๐ป๐๐ข๐ ๐’ in Abu Dhabi is een duidelijke uiting van dit proces, waarbij er een soort van centrum is gebouwd met een moskee, een kerk en een synagoge. Allen in een zelfde bouwstijl om zo de zogenaamde ‘Wahdatu l-Adyaan‘ (eenheid van religies) symbolisch via de architectuur uit te stralen. Waarbij het idee wordt uitgedragen dat alle drie de religies in feite niet zoveel van elkaar zouden verschillen aangezien zij allen zogezegd ‘๐ด๐๐๐โ๐๐๐๐ก๐๐ ๐โ๐’ religies zijn.
Het doel zou zijn om wederzijds begrip te bewerkstelligen, harmonieus samenleven en vrede tussen mensen van geloof en goede wil te bevorderen. Dit allemaal onder het mom van ‘๐ป๐ข๐๐๐ ๐น๐๐๐ก๐๐๐๐๐ก๐ฆ’ (broederschap der mensen) wat niets anders is dan een vertakking van het humanisme, een van de bastaardkinderen van het Liberalisme.
Humanistische agenda
Hoewel het idee achter het project wellicht in de eerste instantie als iets lovenswaardigs klinkt schuilen er toch enkele duistere agenda’s achter. Waarbij men de fundamentele verschillen wenst weg te moffelen onder een neo-liberaal regenboogkleed, dit allemaal onder het mom van vreedzaam samenleven en broederschap. Daarom is het belangrijk om bij een aantal zaken stil te staan:
Ten eerste worden de joods-christelijke en islamitische religies over รฉรฉn kam geschoren, terwijl ze fundamenteel verschillen in hun overtuigingen en praktijken. Het idee van een “๐ด๐๐๐โ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ฆ” of een gemeenschappelijke oorsprong voor deze religies is misleidend en onnauwkeurig. Abraham wordt in de islamitische ‘Aqฤซdah gezien als een profeet die de zuivere eenheid van God (Tawแธฅฤซd) verkondigde en praktiseerde, terwijl de christelijke leer van de Drie-eenheid en de Joodse overtuiging van de Ene God verschillen van de islamitische leer van Tawhฤซd, de leer van alle profeten en boodschappers. Daarom is het belangrijk om de verschillen tussen deze religies te erkennen en in plaats van ze samen te voegen in รฉรฉn categorie.
Ten tweede is interreligieuze dialoog vanuit de Islฤm bekeken alleen mogelijk met als doel de andere religies uit te nodigen om zich tot de Islฤm te bekeren en Tawhฤซd te omarmen. Aangezien de Boodschappers en Profeten zijn gestuurd, de Boeken zijn geopenbaard, om de mensheid te redden van al-Djฤhiliyyah (onwetendheid, pre-Islamitisch denken). Om de mensheid te bevrijden van het juk van ongeloof, polytheรฏsme, en slaafsheid aan de vleselijke begeerten. Zo zegt Allฤh in duidelijke taal tot de Laatste Boodschapper Muแธฅammed ๏ทบ :
“Zeg: “O Lieden van de Schrift, komt tot een gelijkluidend woord tussen ons en jullie: dat wij niemand dan Allah aanbidden en dat wij niets naast Hem tot deelgenoot maken en dat wij elkaar niet als heren naast Allah plaatsen.” Als zij zich dan afwenden, zegt dan: “Getuigt dat wij ons (aan Allah) overgegeven hebben.”
Aal ‘Imrฤn 64
Dit duidt dus niet op een zogenaamde eenheid van religies, of broederschap tussen mensen. De werkelijke broederschap loopt namelijk niet via bloedlijnen maar via ‘Aqฤซdah lijnen.
Zoals dit duidelijk wordt in de Qur’an in Surah Hลซd bij het verhaal van Nลซแธฅ en zijn zoon die weigerde om de Ark te betreden. Waarbij Nลซแธฅ Allaah aanriep om zijn zoon te redden.
“๐ธ๐ Nuh ๐๐๐๐ ๐ก๐๐ก ๐ง๐๐๐ ๐ป๐๐๐ ๐๐ ๐ง๐๐: “๐๐๐๐ ๐ป๐๐๐, ๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐; ๐๐ค ๐ก๐๐๐ง๐๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐ ๐ค๐๐๐โ๐๐๐ ๐๐ ๐ ๐๐๐๐ก ๐๐ ๐ค๐๐๐ ๐ก๐ ๐ฃ๐๐ โ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐.”
De van nature aanwezige vaderlijke liefde van Nลซแธฅ voor zijn zoon leidde hem ertoe om deze woorden van zorg uit te spreken. Elke vader wenst voor zijn kinderen veiligheid en redding. Maar de Islฤm is een complete leidraad voor de mens en helpt de mens ook om natuurlijke gevoelens van liefde en haat te kaderen binnen de Sharฤซสฟah van Allฤh. Want emoties en gevoelens kunnen de mens laten afdwalen van de rechte weg en leidt de mens regelmatig naar verkeerde afwegingen en handelingen. Dus Allฤh corrigeerde Nลซแธฅ en zei tot hem:
“๐ป๐๐ ๐ง๐๐: “๐ Nuh, ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐. . ๐ป๐๐ ๐๐ [๐๐๐ ๐ก๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐ฃ๐๐] ๐๐๐๐๐ข๐๐๐๐๐๐๐ โ๐๐๐๐๐๐๐. ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ก ๐๐๐ก๐ ๐ค๐๐๐๐ฃ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ โ๐๐๐ก. ๐ผ๐ ๐ฃ๐๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐ก ๐ก๐๐ก ๐๐ ๐๐๐ค๐๐ก๐๐๐๐๐ ๐ก๐ ๐๐โ๐๐๐๐.”
Hลซd 46
Het is dus enkel iemands overtuiging die de mens verheft boven anderen en hem superieur maakt, niet afkomst, uiterlijk, of maatschappelijke klasse.
Ten derde, hoewel het project als een baken van tolerantie en gastvrijheid wordt gepresenteerd, moeten we ons ervan bewust zijn van de onderliggende agenda’s die er spelen onder dit kleurrijke Liberalistische kleed. Het is daarom belangrijk om te blijven opletten en kritisch te blijven over de motieven en doelstellingen van dit project en om stevig vast te houden aan de Islamitische ‘Aqฤซdah.
In de onderstaande video stip ik de verschillen aan tussen de drie godsdiensten, en dat de Islฤm de enige ware monotheรฏstische godsdienst is, de religie van Ibrahim al-แธคanฤซf.
Daarin bespreek dat in de theologie van alle drie de religies het verhaal van de eerste zonde van de mens een centrale rol speelt. Men spreekt over een breuk die hier ontstond tussen God en de mens waardoor de mens de zondeval maakte naar de aarde.
In alle drie de religies wordt het herstel van de relatiebreuk tussen God en de mens besproken, maar enkel in de Islฤm omhelst dit herstel het zuivere monotheism.
๐๐ผ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ฑ๐ผ๐บ: de mens >> Hoge priester + offer >> God
๐๐ต๐ฟ๐ถ๐๐๐ฒ๐ป๐ฑ๐ผ๐บ: de mens >> Jezus >> God
๐๐๐น๐ฎ๐บ: de mens >> God
๐ Abu Hudayfa Musa ibn Yusuf
๐๐ข๐ ๐๐ ๐ฏ๐ข๐๐๐จ ๐ก๐ข๐๐ซ: